maanantai 14. helmikuuta 2011

yh "for every cigarette, there's a fresh portion of snus"

Iltalehden uutisen mukaan tänä vuonna yli miljoona eurooppalaista kuolee syöpään. Yleisimpänä syövän aiheuttajana edelleen mahtaa olla savukkeet, nuo saatanan syöpäkääryleet, joita itsekin harrastin.
Tutkimuksen mukaan  eurooppalaisten miesten keuhkosyövät ovat vähentyneet, mutta naisten keuhkosyövät ovat tasaisesti yleistymässä joka puolella Eurooppaa.
Mikä ihme niissä savukkeissa viehättää, kun nuuska tuo yhtäläisen tyydytyksen nikotiinin himoon (oma tutkimus käynnissä..)
Tästä pääseekin aivan uuteen asiaan, Suomen perkeleen nuuskalakeihin. Suomen nuuskalain mukaan Suomessa nuuskan myynti on kiellettyä, ja laivoiltakin saa tuoda vain sen 30 kiekkoa. Mikä salaliitto tämäkin on savukeyhtiöiden kanssa? Eikö olisi parempi, jos Suomen terveysvirasto laillistaisi nuuskan myynnin Suomessa, onhan nuuska noin 100-100 000 kertaa vähemmän epäterveellistä kuin savukkeet (Swedish Matchin tutkimus.)
Myös nippelitietona nuuska EI aiheuta voimakkaampaa riippuvuutta (Swedish Matchin tutkimus tämäkin.) Nuuska saattaa sisältää enemmän nikotiinia, mutta savukkeet tarjoavat huomattavasti nopeamman nikotiinivirtauksen elimistöön. Nuuska tarjoaa tasaisen ja miellyttävämmän nikotiinirushin, ja kaikki nikotiini ei pääse edes virtaamaan elimistöön. Savukkeissa on myös erittäin suuri sosiaalinen- ja tapariippuvuus, jota nuuskassa ei ole juurikaan.

-S

Lähteet:
http://www.iltalehti.fi/syopa/2011021413183938_sy.shtml
http://www.swedishmatch.com/en/Snus-and-health/

2 kommenttia:

  1. Nuuskan myynti on laitonta EU-direktiivien takia. Ruotsi käytti tätä hyväksi liittyessään EUhun back in the day, ja pisti ultimaattumit pöytään: ei tuu jäsenyyttä jos nuuska lähtee. Ne on ainoat jotka sitä saa myydä tai hustlata ylipäätään. Ei Suomen terveysviranomaiset voi laillistaa sitä.

    VastaaPoista
  2. tää on niin vitun totta!

    VastaaPoista